Selecteer een pagina

Inleiding

Dit e-magazine is ontstaan vanuit het netwerk zelfgestuurd leren dat gedurende twee studiejaren (2016/2017 en 2017/2018) binnen de Academische Werkplaats Oost-Gelderland heeft gewerkt aan het in kaart brengen van belangrijke voorwaarden voor zelfgestuurd leren.  Er bestaan al diverse aanpakken voor de leraar in de klas, maar wat belangrijke voorwaarden zijn bij zelfgestuurd leren is een onderbelicht aspect. Vanuit die uitdaging zijn we op zoek gegaan naar een tool om voorwaarden voor zelfgestuurd leren in kaart te brengen. Vanuit deze zoektocht zijn mooie producten ontstaan die we graag met u delen. We hebben een indeling gemaakt in zes rubrieken, namelijk (1) zelfevaluatietool, (2) voorbeelden uit de basisschool, (3) onderzoek door studenten, (4) masterclass zelfgestuurd leren voor onderwijsprofessionals, (5) doorwerking in het curriculum, (6)  inspiratiebronnen.

Ons netwerk bestond uit:
Jetske de Zwart, leerkracht obs Hogenkamp
Jorine Knipscheer, leerkracht obs Hogenkamp
Milly Netto, leerkracht obs Montferland
Mirjam de Vries, directeur obs Montferland
Rens Bleumink, student Iselinge Hogeschool
Anouk Lammers, student Iselinge Hogeschool
Esmee Wassink, student Iselinge Hogeschool
Nancy van Maanen, docent Iselinge Hogeschool
Ester Alake-Tuenter, docent Iselinge Hogeschool
Lobke Vreman, docent Iselinge Hogeschool
Lindsey Staijen, docent Iselinge Hogeschool
Emmy Vrieling-Teunter, onderzoeker Open Universiteit

We hopen dat u geïnspireerd raakt door onze materialen en de inhoud toe kunt passen in uw eigen werkpraktijk. Veel succes!